Færden

Vores pilgrimsfærd var i store træk planlagt hjemmefra.

Når jeg skriver vi, er det- Stefan en god svensk bekendt - og jeg.

Stefan har, som jeg, interesse i kristendomshistorie og kirkebyggerier hvorfor det var naturligt at vi drog afsted sammen.

Vi havde på forhånd lagt en rute, der tog udgangspunkt i Yerevan og hvor vi først drog nordøst på til Lake Sevan og derfra videre nord på til Dilijan.

Inden vi forlod Yerevan skulle vi besøge både verdens største apostolske katedral og Yerevan ældste kirke.

Ved Lake Sevan planlagde vi at besøge Sevanavank Kloster.

Dilijan ville være vores udgangspunkt for den efterfølgende dags besøg på klostrene i Alaverdi og Hagpat. En køretur gennem den sydvestlige del af Kaukasusbjergene på over 300 km på veje af tvivlsom kvalitet og så tæt som 50 km fra grænsen til Georgien.

Planen var så, at tage tilbage på vestsiden af Arnenien til ca 20 km vest for Yerevan til det koptisk religøse center i Etjmiadzin med Ashot Arutiunian og Saint Gayane Church. derfra syd på til Ararat til klosteret Khor Virap.

Yderligere 70 km syd på overnattede vi på Journy Motel og Inn i Chiva ca 10 km fra grænsen mod Azarbajan.

Næste dag fortsatte vi yderligere syd på til Areni for at besøge det endestående skønt beliggende og meget smukke kloster Noravank.

Derfra kørte vi videre over Vorotan passet i kote 2.350 m mod Halidzor, hvor vi planlagde at overnatte. Halidzor ligger ca. 30 km fra Tartev, hvor Tartev kloster er beliggende. Et af de mest septakulært beliggende af klosterborgene.

På vej til Halidzor besøgte vi "Det armenske Stonehenge" ved Zorats Karer.

Vi havde booket et hotel i Haldizur, men da vi ankom blev vi afvist. Heldigvis var der et helt nyt hotel beliggende i den anden ende af byen, som vi kunne overnatte på.

Vi tog af en utrolig dårlig vej med mange hårnålesving op til Tartev Kloster og besøgte dette fantastiske klosterkompleks.

Med de dårlige vej og lange afstande kørte vi fra Halidzor mod Yerevan.

Vi havde igen booket overnatning på hotel i Yerevan, men mellem Halidzor og Yerevan er ca. 250 km, hvilket tager mere end 4 timer i bil.

Derfor overnattede vi på vejen igen i Journy Motel og Inn i Chiva.

Næste morgen kørte vi mod Yerevan for at aflevere den leje bil.

Vi nåede på de 5 dage at køre 1.200 km igennem Armenien.

Tilbage i Yerevan havde vi en dejlig eftermiddag og aften, hvor vi var ude at nye et armensk aftensmåltid og tog en slentretur i centrum.

Vi skulle op kl. 3.00 om natte,n da vi skulle med fly via Moskva til København, hvor vi ankom omkring middag.

 

 

 

Erik Hjulmand

Aminien er et smukt og dragende land - jeg kommer tilbage en dag.

KLOSTRENE I ARMENIEN

 

........ bygget ved at blande byzantinsk gejstlig byggestil med Kaukasus-regionens traditionelle folkelige arkitektur, som dermed udgør det ypperste af armensk religiøs arkitektur .......

 

I det armenske landskab ser man disse utrolig smukke klosterbygninger på lang afstand, der hvor de er bygget på skrænter og udhæng i bjergerne med svær tilgængelighed, endog via svævebaner, beliggenheder der henleder opmæksomheden på, at klostrene ikke blot var religiøse steder, men også forsvarsværker og kulturcentre, steder der også gav sjælen ro og tid til fordybelse ved de mageløse skønne scenerier med udsigt over dale og bjerge i et flot skønmaleri.

 

Når man i dag besøger disse klostre, der for manges vedkomne stadig står tilgængelige og stadig benyttes til gudstjenester, overvældes man af historiens vingesus og kan føle, at disse steder helt tilbage fra det 3. århundrede har bidraget til at holde sammen på et land og forme dets kultur og religiøse retning.

 

Disse religiøse mænd helt tilbage fra det 3. århundrede har været med til at lægge grundstenen til de sociale og religiøse værdier som vi idag har i vores samfund.

 

De første kirkesamfund i Armenien blev grundlagt i 1. århundrede, og kirken er apostolsk. Armenien var et af de første lande, kristendommen nåede: allerede i 287 konverterede kong Trdat III til kristendommen, og i 301 blev landet det første, der fik kristendom som statsreligion.

 

Den hellige Gregor Lysbringeren (257-332) medvirkede til, at kongen blev helbredt og sørgede med kongen for, at den første kirke blev opført og indviet i 305. Kirken blev etableret af to af Jesu apostle: Thaddæus og Bartholomæus. De skal have missioneret i landet mellem år 40 og 60.

 

At det liturgiske sprog blev armensk, skyldes i høj grad katholikos Isak den store. Indtil 400-tallet, hvor Isak den store var ved magten, var det liturgiske sprog syrisk. Den armenske bibel bygger på en oversættelse af Peshitta, den syriske bibel. Til forskel fra mange vestlige kirker har den armenske kirke antaget læren om monofysitisme. Teologisk er den beslægtet med den koptiske kirke i Egypten og den assyriske kirke i Mellemøsten.